Skip to content
generaties-leren-even-lang-bloem-en-Blad

Samenwerken: Generaties zijn complementair aan elkaar

Marjolein: “Eigenlijk kun je een samenwerking tussen generaties zien als een boeket. Juist de diversiteit aan kleur en geur maakt het bijzonder. Net zoals je verschillende collega’s van diverse generaties hebt in een bedrijf. Zorg dat je ze goed verzorgd en aandacht geeft voor een mooie samenwerking”.

Steeds vaker krijgen bedrijven te maken met meerdere generaties op de werkvloer. Het samenwerken tussen deze generaties verloopt echter niet altijd even soepel. Om deze samenwerking te bevorderen, is begeleiding nodig. Marjolein Risseeuw (56) is generatiestrateeg. Ze geeft lezingen aan bedrijven en begeleidt teams over leiderschap vanuit generatieperspectief.
Al ongeveer 25 jaar werkt Marjolein als organisatieadviseur, waarbij ze zich eerste verdiepte in de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap. ‘Op een gegeven moment had ik een baan en kreeg ik in drie jaar tijd drie kinderen. Ik wilde daarom voor enige tijd drie dagen in de week gaan werken, in plaats van vijf dagen in de week. Mijn baas vond dat ik dat niet kon maken, omdat ik een belangrijke functie had en het werk altijd doorging. Ik realiseerde me toen dat er niet alleen verschillen tussen mannen en vrouwen zijn, maar ook dat de levensfases waarin mensen zich bevinden enorm kunnen verschillen. Ik besloot daarom een sabbatical van een jaar te nemen en me meer te verdiepen in verschillende generaties op de werkvloer. Momenteel houd ik me daar nog steeds mee bezig, omdat het actueler is dan ooit.’

Verschillende generaties
Generaties kunnen gezien worden als groepen mensen die in ongeveer dezelfde periode geboren en gevormd zijn. ‘Het vormen vindt vooral plaats in de leeftijd van 15 tot 25 jaar en gaat over wat je je kunt herinneren van de muziek, mode, cultuur of historische hoogte- en dieptepunten uit die tijd. Gemiddeld genomen vindt er elke vijftien jaar een generatiewisseling plaats.’
Als generatiestrateeg volgt Marjolein de inmiddels overleden grondlegger van het vaderlandse generatieonderzoek, socioloog Henk Becker. Hierdoor categoriseert ze, net als Becker, vier generaties. De eerste generatie zijn de Babyboomers. Zij zijn geboren tussen 1945 en 1960. ‘Deze generatie wordt gezien als harde werkers die loyaal zijn aan het bedrijf waar ze werken en aan hun collega’s. Het komt regelmatig voor dat babyboomers een veertigjarig jubileum vieren bij een bedrijf.’….

Onbegrip over en weer
Als er wordt gekeken naar de verschillende generaties dan is er nog regelmatig onbegrip over en weer. ‘Er is bijvoorbeeld onbegrip bij oudere generaties over de manier van werken van de jongere generaties. Ouderen hebben een hart voor de zaak en werken op een dag vaak net zo lang totdat ze af hebben wat ze af moeten hebben. Terwijl hun jongere collega’s eerder van werk weggaan om hun kinderen van de kinderopvang te halen en om dan in de avond nog verder te werken. Zij vinden kinderen belangrijker dan werk. Dat is een groot verschil tussen generaties en over hoe zij tegen het leven aankijken. In dit geval adviseer ik ouderen om met de jongere generatie mee te gaan, omdat ze anders vertrekken. Je kunt je niet vasthouden aan “het is altijd zo gegaan, dus we blijven het ook zo doen”. Probeer mee te gaan met de modernisatie van de jongere generatie.’…..

Onderzoek naar interesse en motivatie
Om verschillende generaties dichter bij elkaar te brengen, geeft Marjolein workshops aan verschillende soorten bedrijven. Van luchtvaartmaatschappijen tot voetbalclubs en van gezondheidsinstellingen tot zuivelcoöperaties. ‘Het belangrijkste is dat organisaties onderzoek doen naar waar de interesse en motivatie van de verschillende generaties liggen en hoe ze dat kunnen inzetten. Het is daarom van belang om gesprekken met elkaar te voeren. Hoe willen wij dit doen en hoe pakken jullie dit aan? In een team is daarom niet alleen de man-vrouw verdeling belangrijk, maar ook de verdeling van de verschillende generaties.
Marjolein illustreert het nut van diverse generaties binnen een team, zoals bijvoorbeeld bij een operatie in een ziekenhuis…

Lees het volledige artikel bij: Bloem & Blad

logo
+31 (0)6 51 42 79 89
info@marjoleinrisseeuw.nl
KVK 53608461
BTW NL001859990B35

Het Generatiespel

Een inspirerende manier om jezelf en andere generaties te leren kennen.

het-generatiespelthe-generation-game

Nu ook beschikbaar in een Engelse versie.

Back To Top