“In de Week van Leren en Ontwikkelen stond bewustwording van de noodzaak om je te blijven ontwikkelen centraal. Door middel van verschillende workshops en andere activiteiten werden de collega’s van DUO uitgedaagd om na te denken over hun ontwikkeling en ambitie.
De workshop Generatieleren paste goed in dit programma vanuit de insteek om samen te ontdekken hoe verschillende generaties (samen) werken en (van elkaar kunnen) leren.
Tijdens de workshop kwamen in snel tempo veel beelden en feiten langs over de verschillende generaties op de werkvloer. Dit leverde bij de deelnemers veel herkenning op, over zichzelf en natuurlijk ook over collega’s.
Marjolein geeft blijk van een grote kennis van het onderwerp en presenteert dit op een toegankelijke en humorvolle manier. Ze gaat een stevige uitspraak niet uit de weg waardoor een levendige discussie ontstond. De verschillende werkvormen hielden alle deelnemers continu scherp en betrokken.
Resultaten van de workshop
Generaties op de werkvloer’ is een thema waarvan je vooraf denkt dat je er wel iets van af weet. En natuurlijk hoor je dingen die je bekend voorkomen. De kracht van deze workshop is dat het gesprek op gang wordt gebracht over wat jou en je collega’s beweegt.
Na afloop van de workshop bleven collega’s enthousiast napraten en werd geconcludeerd dat deze workshop voor meer teams binnen DUO waarin verschillende generaties met elkaar samenwerken interessant is. We nemen de workshop graag op in ons leeraanbod.
Ik kan niet concreet een situatie beschrijven waarin ik door het volgen van de workshop anders handel, maar ik ervaar wel dat ik anders kijk. Zo merk ik ineens de generatie Z op, die beduidend anders in het leven staat. Het heeft me bewuster gemaakt en voornamelijk in die generatie meer inzicht gegeven.
Teams die zijn samengesteld uit verschillende generaties en willen begrijpen waarin generaties van elkaar verschillen in hun houding ten opzichte van werk, kan ik deze Generatieleren workshop van harte aanbevelen.
De workshop brengt naar boven wat collega’s belangrijk vinden, het schept herkenning en inzicht in hoe anderen denken en doen. Ook geeft het inzicht in wat collega’s uit andere generaties motiveert of irriteert. Deze kennis is nuttig en leerzaam in al je samenwerkingen.”