Skip to content

“Een workshop over generatieverschillen van Marjolein Risseeuw is een uitstekende manier voor Rotaryclubs, en andere maatschappelijke organisaties, om het thema verjonging en vernieuwing op de agenda te zetten en zo te werken aan een vitale organisatie. 

Marjolein hield een workshop over generatieverschillen bij onze club. Alle werkende generaties waren tijdens de avond vertegenwoordigd, de Einstein generatie, de Y generatie, de X generatie en de Babyboom generatie, zelfs enkele vertegenwoordigers van de Stille generatie. Aansluitend op een korte inleiding over de kenmerken, wensen en eisen van de verschillende generaties, wist Marjolein Risseeuw vertegenwoordigers uit alle generaties te inspireren tot een levendige discussie. De typische generatieverschillen werden daarbij duidelijk zichtbaar.   
 
Binnen onze Rotaryclub is het inzicht in generatieverschillen vergroot. Daarmee is een verdere stap gezet naar een beter begrip voor elkaar. De workshop markeerde het begin van de samenwerking met Rotaract Utrechtse Heuvelrug en met oud leden. Sindsdien werken zij mee in onze lokale projecten en nemen zij deel aan open clubavonden. De Young Professionals van Rotaract dragen zichtbaar bij aan de vernieuwing van onze aanpak en communicatie. Onze club is inmiddels gegroeid van 31 naar 35, met vooral jongere leden.
 
Het boekje “ZO X! – Hoe de nieuwe leiders talenten in organisaties verbinden” van Marjolein Risseeuw is een aanrader.”

“Als ik terugkijk op de twee sessies die wij gedaan hebben dan is dat een verrijking geweest voor de organisatie. Marjolein heeft de hele organisatie met passie geleerd hoe meer begrip te hebben voor elkaar en elkaar ook echt verder te helpen.”

Bijeenkomst Voor het Voetbal: Samenwerken met voetballers uit de Generatie Einstein

“Er waren meerdere kopstukken uit het betaald voetbal op jouw workshop afgekomen. Top! De aanwezigen waren vrij star en weinig verandering bereid.

De jonge topvoetballer van 20 jaar die mee deed aan de workshop bevestigde hetgeen Marjolein vertelde: zij hebben een ‘lifestyle’ waar voetbal een onderdeel van is. Maar zij willen ook een eigen leven waarbij variatie, reizen en vrienden ook belangrijke onderdelen zijn. Zij zijn zeer individueel gericht en spreken elkaar nauwelijks aan.”

Bekijk het online verslag

“De bedrijfstak voetbal komt als eerste in aanraking met de nieuwste generatie. Spelers van achttien of negentien jaar oud worden al verwacht op topniveau te presteren. Het bedrijfsleven komt vijf tot tien jaar later in aanraking met deze generatie.

De vraag voordat Marjolein bij ons een mini workshop hield was in hoeverre wij ons nog meer kunnen aanpassen in de omgang met deze generatie spelers.

De topsportprincipes en de normen en waarden van Telstar zijn voor iedereen gelijk. Op alle andere gebieden is het belangrijk om de speler optimaal te laten functioneren. Daar passen wij ons aan.

Zo doorgronden we deze generatie voetballers en duiken in hun wereld.  Dat wij ons aanpassen aan deze generatie is gebaseerd op de filosofie dat wanneer de spelers op het veld functioneren, dan vindt iedereen de coach en directie ook succesvol.

Vooraf de workshop twijfelde ik in welke mate de generaties de verschillen van elkaar konden begrijpen, accepteren en omarmen. Al snel bleek tijdens de workshop dat de onderlinge verschillen zichtbaar werden en er acceptatie ontstond dat iedere generatie zijn eigen kenmerken heeft. Dit leverde interessante discussies op in een prettige sfeer.

De workshop resulteerde in nieuwe inzichten voor de juiste benadering naar onze spelers. Een voorbeeld hiervan  is dat in de tijd toen de trainers zelf nog voetballers waren, gingen zij zich optimaal voorbereiden door de komende tegenstander uitgebreid te analyseren.  Zij wisten bijna alles. Van de nieuwe generatie voetballers blijkt bijna niemand dat te doen. Als trainer kan je hieraan gaan ergeren of je kan het accepteren en er zo goed mogelijk mee omgaan. Dit voorbeeld werd voor de trainers later nogmaals duidelijk toen zelfs een speler van het Nederlands elftal voor de camera antwoordde dat de komende tegenstander (Bulgarije uit) hem niet heel veel zei, hijzelf weinig heeft meegekregen van ze en hij het lastig vindt om er iets over te zeggen.

Dat alle betrokkenen hier vervolgens rekening mee houden in onze tegenstanderanalyse is een van de gevolgen naar aanleiding van deze workshop.

Innovaties zullen de komende jaren toenemen. De mens blijft nog steeds de belangrijkste factor binnen een organisatie. Ieder mens is anders en daarom zal iedereen op een andere manier moeten worden benaderd. Marjolein heeft ons verder geholpen in de aanpak naar een ‘individuele gebruiksaanwijzing’  voor iedere medewerker.”

‘Dat vroeger alles beter was, is de grootste onzin die er bestaat’

logo
+31 (0)6 51 42 79 89
info@marjoleinrisseeuw.nl
KVK 53608461
BTW NL001859990B35

Het Generatiespel

Een inspirerende manier om jezelf en andere generaties te leren kennen.

het-generatiespelthe-generation-game

Nu ook beschikbaar in een Engelse versie.

Back To Top