Skip to content

De bedrijfstak voetbal komt als eerste in aanraking met de nieuwste generatie. Spelers van achttien of negentien jaar oud worden al verwacht op topniveau te presteren. Het bedrijfsleven komt vijf tot tien jaar later in aanraking met deze generatie.

De vraag voordat Marjolein bij ons een mini workshop hield was in hoeverre wij ons nog meer kunnen aanpassen in de omgang met deze generatie spelers.

De topsportprincipes en de normen en waarden van Telstar zijn voor iedereen gelijk. Op alle andere gebieden is het belangrijk om de speler optimaal te laten functioneren. Daar passen wij ons aan.

Zo doorgronden we deze generatie voetballers en duiken in hun wereld.  Dat wij ons aanpassen aan deze generatie is gebaseerd op de filosofie dat wanneer de spelers op het veld functioneren, dan vindt iedereen de coach en directie ook succesvol.

Vooraf de workshop twijfelde ik in welke mate de generaties de verschillen van elkaar konden begrijpen, accepteren en omarmen. Al snel bleek tijdens de workshop dat de onderlinge verschillen zichtbaar werden en er acceptatie ontstond dat iedere generatie zijn eigen kenmerken heeft. Dit leverde interessante discussies op in een prettige sfeer.

De workshop resulteerde in nieuwe inzichten voor de juiste benadering naar onze spelers. Een voorbeeld hiervan  is dat in de tijd toen de trainers zelf nog voetballers waren, gingen zij zich optimaal voorbereiden door de komende tegenstander uitgebreid te analyseren.  Zij wisten bijna alles. Van de nieuwe generatie voetballers blijkt bijna niemand dat te doen. Als trainer kan je hieraan gaan ergeren of je kan het accepteren en er zo goed mogelijk mee omgaan. Dit voorbeeld werd voor de trainers later nogmaals duidelijk toen zelfs een speler van het Nederlands elftal voor de camera antwoordde dat de komende tegenstander (Bulgarije uit) hem niet heel veel zei, hijzelf weinig heeft meegekregen van ze en hij het lastig vindt om er iets over te zeggen.

Dat alle betrokkenen hier vervolgens rekening mee houden in onze tegenstanderanalyse is een van de gevolgen naar aanleiding van deze workshop.

Innovaties zullen de komende jaren toenemen. De mens blijft nog steeds de belangrijkste factor binnen een organisatie. Ieder mens is anders en daarom zal iedereen op een andere manier moeten worden benaderd. Marjolein heeft ons verder geholpen in de aanpak naar een ‘individuele gebruiksaanwijzing’  voor iedere medewerker.

‘Dat vroeger alles beter was, is de grootste onzin die er bestaat’

[vc_single_image image=”646″ img_size=”75×75″ alignment=”left” onclick=”custom_link” link=”https://www.marjoleinrisseeuw.nl/” css=”.vc_custom_1699626983775{margin-bottom: 5px !important;}”]
Marjolein Risseeuw

Het Generatiespel

Een inspirerende manier om jezelf en andere generaties te leren kennen.

het-generatiespelthe-generation-game

Nu ook beschikbaar in een Engelse versie.

Back To Top